Scholengemeenschap Bab(b)el

Graag op tijd!

Te laat komen is storend voor de klasgroep én voor de juf of meester. Wij willen kleuters op tijd doen komen.

Karen Mees (28) van Brussel-Schaarbeek vertelt:

«We organiseren geregeld oudercontacten, open klasdagen, een spelletjesweek en een oudercafé. Zo laten we de ouders zien wat we op school en in de klas doen. Ze worden ook uitgenodigd voor het ochtendritueel op de speelplaats: elk kind dat arriveert, gaat onder de erehaag terwijl de klasgenootjes
‘Als ik er niet ben, is er een gat in onze rij’ zingen. Hoe later je komt,hoe langer die rij wordt», lacht Karen Mees. Bij het begin van het schooljaar lanceren ze ook hun bordkartonnen vliegtuig. Dat gaat vliegen zodra de bel gaat. «Elk kind dat op tijd op school arriveert, kleeft zijn fotootje op de romp en vliegt mee. De lege plaatsen laten zien dat sommige kinderen te laat kwamen om nog mee te vliegen. Zo stellen we symbolisch voor dat het kindje dat er niet bij is, wordt gemist door zijn of haar klasgenootjes, en maken we de kleuters en hun ouders duidelijk dat ze op tijd moeten komen.
Deze methode werkt omdat we de positieve groepsdruk laten gelden en omdat kleuters ook zelf inzien dat hun aanwezigheid op school belangrijk is. Zij porren mee hun ouders aan om op tijd te komen.»

terug naar kleuterparticipatie